12-11-2013 22:24
Een lesje feedback.
Feedback... iedereen weet wel wat het is, maar toch is het zo moeilijk !
Hoevaak is het niet gebeurd dat je wat wilde zeggen maar het erg lastig vond omdat je bang bent dat iemand zich aangevallen voelt.
Mensen vatten het vaak ook op als kritiek en er komt daarna vaak spanning tussen zender en ontvanger.
Tijdens deze les hebben we het voornamelijk gehad over het geven van feedback en wat de regels zijn.
We hebben situaties gehad waarop we volgens de 4G's feedback leerde geven.
1 van de compententies die we deze periode moeten 'aanleren' is samen leren werken, daar is feedback natuurlijk een belangrijk onderdeel van.
Ik vind het persoonlijk heel lastig om feedback te geven, ik ben bang dat het spanning veroorzaakt tussen mij en de ontvanger.
Dit wordt dus een leerdoel voor deze periode:
Ik geef feedback wanneer ik iets opmerk wat anders kan of tegen mijn mening, normen en waarden is.
De regels van feedback geven en ontvangen.
BIJLAGE 1 Regels voor het geven en ontvangen van feedback
Regels voor het geven van feedback
1. Noem zowel sterke punten als verbeterpunten van de ander.
2. Stel alleen waarneembaar gedrag aan de orde, zonder oordelen of interpretaties.
3. Beschrijf het gedrag zo concreet mogelijk.
4. Beschrijf zoveel mogelijk recent gedrag.
5. Praat in ik-termen: “ik vind dat …” in plaats “jij bent …”.
6. Beschrijf het effect dat het gedrag van de ander op jou heeft.
7. Vraag of de ander begrijpt wat je bedoelt.
8. Geef concreet aan wat de ander zou kunnen veranderen in zijn gedrag.
9. Overvoer de ander niet met feedback. Beperk je tot het belangrijkste.
Regels voor het ontvangen van feedback
1. Zie feedback als een kans om te leren en niet als een aanval.
2. Luister goed en blijf rustig.
3. Neem de feedback als kennisgeving aan. Reageer niet door te argumenteren,
te verklaren of je te verontschuldigen.
4. Vraag om verduidelijking als je iets niet begrijpt.
5. Toon waardering voor de feedback.
6. Besef dat de ander je serieus neemt