Gesprektechnieken

Nulmeting 

In periode 4 stond de competentie gesprektechnieken centraal. We hebben hier een aantal oefeningen gedaan die erbij hoorde om de leerdoelen van dit jaar te halen. Wat een belangrijk punt was voor deze periode om de LSD (Luisteren,Samenvatten,Doorvragen) gesprektechniek onder de knie te krijgen. 


Samenvatting afgelopen lesweken. 

--> Lesweek 1,Tijdens deze les hebben we het gehad over LSD (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen). Dit is belangrijk gesprektechniek en wordt o.a. vaak gebruikt tijdens interviews, intervisies en bij klanten gesprekken. Hiervoor heb ik een filmpje gekeken op Youtube waarin wordt uitgelegd wat LSD nou precies is.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=rRPflnIaekc

--> Lesweek 2, We hebben gekeken naar interviews. 
We moesten zelf twee interview meenmenen. één goede en één slechte naar jouw eigen keuze. 
Slecht interview:
 https://www.youtube.com/watch?v=3cZxluHaaEM
Goed interview:
 https://www.youtube.com/watch?v=iKll6FLP5k  


Het filmpje wat staat bij het slechte interview heb ik gekozen, omdat de interviewer niet de LSD techniek gebruikt. 
Daardoor stelt hij dubbele vragen. Ook is te merken dat hij weinig voorbereiding heeft gedaaan, hij weet namelijk niet meer
voor welk programma de geinterviewde werkt. 
Bij het goede filmpje is te zien dat deze tehcniek op de juiste manier wordt ingezet. 

Uit eigen ervaring kan ik spreken dat het vaak moeilijker is dan het lijkt om de LSD techniek in te zetten. 
Je bent soms al geneigd om te oordelen wat die gene denkt, terwijl je misschien diegene niet goed hebt begrepen. 
Tijdens mijn interview met een vreemde is te zien hoe ik heb geprobeerd om de LSD techniek in te zetten. 

-->Lesweek 3 , Tijdens deze les hebben we een lagerhuisdebat gehouden. Hiervoor moesten we ons verdiepen in soorten argumenten die er zijn. Bij bewijzen zie je hoe ik me hierin heb verdiept en deze hebben we dan ook toegepast in de les zelf waar de docent bij was. 
Welke soorten argumenten er dan ook waren heb ik voor de klas en de docent gepresenteerd samen met Marianne van Belle. 

--> Lesweek 4, Voor deze lesweek moesten we een klanten gesprek analyseren en oefenen. 
We werden verdeeld in groepjes en moesten een klantgesprek houden. 
Dit deed ik met: 
Marloes Verhage 
Marianne van Belle 
Domnique Proksch 
Het is best nog wel moeilijk om een klantgesprek te houden en te blijven voldoen aan de eisen.
Naar mate we meer hadden geoefend ging het steeds beter. Bij bewijsstukken zie je hoe ik me had voorbereid tot deze les als bewijs dat ik het heb gedaan. Ik heb dus deze les geleerd hoe een klantgesprek moet en wat het proces ervan is. 

--> Lesweek 5,  Deze lesweek hebben we een intervisie gehouden met elkaar. 
Ik deed deze samen met:
Femke Voortman
Marianne van Belle 
Diana prieto Reyes 
Als eerst hadden we de case van Femke behandeld, volgens het formulier dat we hadden gekregen. Daarna hebben we buiten de les de case van de rest behandeld. 

--> Lesweek 6, Podcast over onze scriptie. 
Ik had geen feedback gekregen, omdat er geen tijd meer voor was. 
Zie mijn Podcast bij bewijzen. 
Dit was gelijk de laatste les 
--> Lesweek 7, 8,9 en 10 geen les 

 


Mijn beginniveau 

Ik wist ongeveer al wat de LSD technniek in hield, maar nog niet precies. 
Ook heb ik door de lessen geleerd hoe je dit moet toepassen.
Daarnaast had ik nog nooit een podcat moeten maken. 
Op mijn vorige school hebbben we vaak debateren gehad, maar nog nooit over de soorten argumenten. 
Dit heb ik dus ook deze periode geleerd. Feedback geven hadden we de vorige periodes al gehad, kon ik al goed. 
Maar was fijn om nog een keer te herhalen. 

 

Doelstellingen 

Het verwachte resultaat van de opleiding:

basis communicatie:

Je bent in staat om 1 op 1 communicatie te analyseren en te benoemen op 
communicatie onderdelen. 

Gesprektechnieken:
Je bent in staat om communicatie technieken toe te passen op gesprekken met het 
doel om tot de kern te komen. 

Overig :
-Je bent in staat om de regels van feedback geven en ontvangen toe te passen. 
Aan de hand van de zelf geformuleerde doelstellingen ben je in staat kritisch te reflecteren op de 
stand van zaken aan het eind van jaar 1. 
 
 
 


Smartdoelen 
1. Na periode 4 kan ik opnoemen wat LSD inhoudt en voorbeelden hiervan weergeven. (zie bewijs: interview) 
2. In mijn interview toon ik aan dat ik doormiddel van gesprekstechnieken tot de kern kom.  (zie bewijs: interview filmpje)
3. Ik kan opnoemen wat de regels zijn van feedback geven en krijgen (zie bewijzen)
4. Ik reflecteer op mijn handelingen tijdens periode 4, leerjaar 1.   ( zie reflectie)
 

Plan van aanpak 
Doel 1
wie          Ik
wat          kan benoemen was LSD is en inhoudt 
waar        n.v.t
wanneer  Na periode 1 
hoelang   Voor altijd 
Bewijs      
Interview met een vreemde 

Doel 2 
wie           Ik
wat           Ga een interview houden en toon aan dat ik tot de kern kan komen. 
waar        Op school
wanneer   donderdag 5 juni 2014
hoelang    30 minuten 
Bewijs        Interview met een vreemde filmpje 
 
Doel 3 
Wie        
 ik 
Wat         Kan opnoemen wat voor regels er zijn die je moet volgen om juiste feedback te kunnen geven 
Waar      
Overal    
Wanneer  
Wanneer ik het nodig vind om feedback te geven of iemand mij dit vraagt te doen .
Hoelang   n.v.t 
Bewijs        Feedback 
 
Doel 4
Wie            ik 
Wat            reflecteer op mijn handelingen van het afgelopen jaar en van de afgelopen periode 
Waar          op mijn blog
Wanneer    voor de deadline van dinsdag 24 juni 2014
Hoelang      zolang dit nodig is
Bewijs          Gehele blog en reflectieverslag 
 
 
Voortgang 
Het gaat goed, ik snap de informatie en kan deze ook toepassen in de praktijk. 
De lessen zijn leerzaam en het is vooral fijn dat alles nog een keer wordt herhaald. 
Daarnaast lijkt de bijvoorbeeld de LSD techniek erg makkelijk, maar tijden het oefenen had ik er toch
moeite mee. Ik ben blij dat we alles nog een keer goed hebben behandeld en vooral zelf ook veel onderzoek moesten doen,
zowel met interviewen, argumenteren,klantgesprek,interviewen en niet te vergeten de audioverslag. 
Doel behaald ? Ja, zie bewijs stukken.

Bewijzen : 

Interview met een vreemdehttps://www.youtube.com/watch?v=5r38OOdyMK8
Ik heb een interview gehouden met een oud studente van de Universiteit in Amsterdam. 
Zij heeft afgestuurd in Nieuwe Media en hierover ging ik haar interviewen voor ons magazine. 
Ons magazine was een project voor school en had als onderwerp de Techmens. 
De kern van het interview was dan ook wat haar mening en visie hierin was. 
Tijdens dit interview heb ik de LSD gesprekstechniek gebruikt. 
Dit houdt in: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. 
Het betekend dat je een actieve luister houding aanneemt, je luistert naar degene die zijn verhaal doet. 
Wanneer deze gene klaar is met praten vat je samen wat hij/zij gezegd heeft, wanneer diegene aangeeft 
Dat het correct of niet correct is wat je zegt blijf je doorvagen tot je komt bij de informatie wat je wel wilt weten. 


Argumenteren: 
Dit zijn de sites die ik heb gebruikt om me voor te bereiden op de les van het lagerhuisdebat. 
Verschilende soorten argumentatie:
https://www.kritischehouding.nl/2012/08/soorten-argumentaties.html
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/85015-de-verschillende-soorten-argumenten.html
https://www.leerwiki.nl/Wat_zijn_verschillende_soorten_argumenten_voor_een_boekverslag

Klantgesprek:
Eerst hebben we in de les de theorie doorgenomen over wat nou een klantgesprek is. 
Hieronder is een filmpje te zien hoe een klant gesprek NIET moet en waarom niet. 
Filmpje slecht klantgesprek: https://www.youtube.com/watch?v=XNOmCq3Sz-c
Zo zie je maar watvoor gevolgen het kan hebben wanneer een klantgesprek niet goed verloopt zoals het zou moeten. 
Bij een klantgesprek is het belangrijk dat het gaat om de wensen van de klant en dat jij daar op in kan spelen. 

In de klas hebben we in groepjes van 4 ook een klantgesprek geoefend. 
Hieronder is te zien welke casussen we hebben behandeld. 
Ik vond het fijn om een klant gesprek te oefenen, het bewijst maar weer dat heorie vaak makkelijker lijkt dan het in de praktijk is. 




Audioverslag:
cherida podcast.mp4 (1430174)
Klik op de link om mijn audioverslag te kunnen luisteren. 

Gekregen feedback op mijn podcast
Naam: Marianne van Belle
Functie: Student
Feedback: 

Cherida heeft een podcast op haar blog gezet, deze podcast gaat over haar scriptieonderwerp namelijk; hoe pretpark Douwenerzand door middel van communicatie meer bekendheid kan krijgen.

Hieronder heb ik de positieve en negatieve punten opgenoemd:

+ Heldere stem

+ Articuleert goed en is hierdoor goed verstaanbaar

+ Gebruikt geen moeilijke woorden

- Informatief verhaal

- Geen aantrekkelijke opening

Hieruit kan ik de conclusie trekken dat Cherida haar stem erg goed gebruikt, maar aan de vorm van het verhaal zou ze nog iets kunnen veranderen zodat het aantrekkelijker klinkt. 


Mijn gegeven feedback op iemands ander zijn podcast: 
Feedback gegeven aan: Marianne van Belle 
Blogadres: Mariannevanbelle.blogspot.nl
Gegeven feedback: 
Ik vind dat je duidelijk praat, omdat je helder praat en ook rustig. 
Wat je eventueel zou kunnen verbeteren is om de tekst uit je hoofd te leren
ipv. voor te lezen. Verder heb je een prettige stem om naar te luisteren !


Intervisie: 
We begonnen in de les met intervisie. 
Een intervisie gesprek kan op werk, stage of school zijn. 
Deze hou je vaak met een groep mensen die dezelfde functie als jou hebben. 
Je vertelt situaties die je hebt meegemaakt, maar waar je over twijfelt . 
Bij een intervisie vraag je jezelf af of je de situatie wel goed hebt aangepakt of hoe je deze zou kunnen aanpakken. 
In de les moesten we groepjes maken en een intervisie gaan houden.
Tijdens de les kregen we dit boekje:

De volgende stappen hebben we ondernomen: 

-- Breng een werkvraag in
-- Concretiseer je probleem 
-- Nu stellen je groepsgenoten open vragen aan je
-- Alle deelnmers herdefinieren het probleem (de vraagsteller is nu helemaal stil) 
-- De leden formuleren een advies 
-- De vraagsteller kiest een advies uit
-- Nu gaat de vraagsteller het advies concretiseren en stappen opschrijven die hij/zij gaat ondernemen

In de les hebben we de intervisie gedaan waarin Femke de vraagsteller was. 
Na de les hebben Diana, Marianne en ik nog zelf de intervisie gedaan en de vraagstelling behandeld per persoon.
Ik vond de intervisie leerzaam, en vooral omdat je leert om niet gelijk te oordelen. Je gaat echt opzoek naar mogelijke oorzaken/oplossingen.
Vaak kom je dan op een heel ander pad terecht dan wat je oordeel eigenlijk was. 
Zo leer je van een andere kant te kijken en dat er vaak achter een 'probleem' veel meer schuilt 

Feedback geven: 
Dit gehele jaar hebben we geleerd om feedback aan elkaar te geven. Het is soms lastig om feedback te geven op de juiste manier. 
Positieve feedback is vaak makkelijker te geven dan negatieve. 
Hieronder zijn de regels van feedback geven en ontvangen: 

Regels voor het geven van feedback 
1. Noem zowel sterke punten als verbeterpunten van de ander. 
2. Stel alleen waarneembaar gedrag aan de orde, zonder oordelen of interpretaties. 
3. Beschrijf het gedrag zo concreet mogelijk. 
4. Beschrijf zoveel mogelijk recent gedrag. 
5. Praat in ik-termen: “ik vind dat …” in plaats “jij bent …”. 
6. Beschrijf het effect dat het gedrag van de ander op jou heeft. 
7. Vraag of de ander begrijpt wat je bedoelt. 
8. Geef concreet aan wat de ander zou kunnen veranderen in zijn gedrag. 
9. Overvoer de ander niet met feedback. Beperk je tot het belangrijkste. 
 
Regels voor het ontvangen van feedback 
1. Zie feedback als een kans om te leren en niet als een aanval. 
2. Luister goed en blijf rustig. 
3. Neem de feedback als kennisgeving aan. Reageer niet door te argumenteren,
 te verklaren of je te verontschuldigen. 
4. Vraag om verduidelijking als je iets niet begrijpt. 
5. Toon waardering voor de feedback. 
6. Besef dat de ander je serieus neemt.

Ook hebben we in deze periode op elkaars podcast feedback moeten geven. 
Zie bewijs 'podcast' voor de gegeven en gekregen feedback. 


Reflectie verslag periode 4
Voor me gevoel is deze periode zo snel voorbij gegaan.. 
Het was een leerzame periode. 
We hebben alle belangrijke dingen nog een keer herhaald, maar ook zeker nieuwe dingen gedaan. 

Ik vond het fijn dat we de LSD gesprektechniek nog een keer gingen oefenen, dit zijn vaak van die dingen
waar men te makkelijk over denkt maar toch lastig blijkt om aan te houden tijdens een gesprek. 

Daarnaast heb ik ook geleerd wat voor soort argumenten er zijn, ik wist namelijk nooit dat er verschillende soorten waren. 
Ik heb er wel nog een paar keer de theorie over moeten doorlezen om het te begrijpen en onthouden. 
Gelukkig zijn er veel sites op internet te vinden die je kunnen helpen, en hebben we ook vaak geoefend in de les. 
Het was fijn om weer alles te herhalen ook van de vorige periodes zoals feedback geven. 

Ik vond de lessen leuk en leerzaam, omdat het een mix was van theorie en praktijk.
 
Leerdoel voor volgend jaar: 
Me opnieuw verdiepen in nieuwe competenties. 

Feedback op me blog van Marianne van Belle:
Het blog van Cherida ziet er goed en overzichtelijk uit. Er is uitgebreid beschreven wat er welke lessen gedaan is en dit uitgelegd.
In haar blog zijn de competenties verdeeld in verschillende hoofdstukken dit geeft overzicht. 
 
Tips en tops voor het blog: 
 
Tops:
+ Overzichtelijk, zorgt voor duidelijkheid en snelle manier van lezen
+ Mooi geheel met foto's en plaatjes erin verwerkt
 
Tips: 
- Minder tekst gebruiken en meer overgaan op de kern van het verhaal