Informatievaardigheid

Nulmeting 

 
Mijn begin niveau 
Ik heb vanuit mijn vorige opleiding nog nooit via een vast proces informatie moeten opzoeken. Mijn begin niveau was dus laag, maar gelukkig is het niet moeilijk om te begrijpen wanneer je hiervoor het eerst mee kennis maakt. 
 
Wat kan ik al ?
Ik weet nu (na periode 3) wat er bij een informatiezoekproces komt kijken en welke stappen er worden ondernomen in dit proces.

 

 

Doelstellingen 

Wat er vanuit de opleiding verwacht wordt: 

Je bent in staat om onder begeleiding op de juiste wijze aangeboden zoekstrategieën toe te passen en de betrouwbaarheid van gevonden bronnen kritisch te beoordelen met behulp van aangereikte criteria.

3 SMART doelen die na periode 3 moeten zijn behaald. 

1. Ik kan een hulpmiddel vinden die mij helpt bij het informatie zoekproces

2. Ik kan het hulpmiddel invullen en gebruiken voor een case in de les. 

3. Ik kan de stappen opnoemen van het proces die worden ondergaan tijdens de case. 

Plan van aanpak

Doel 1. 
Wie
        ik 
Wat        weet waar ik een hulpmiddel kan vinden die mij helpt bij het informatie zoekproces 
Waar      Op het internet 
Wanneer  Wanneer ik dit nodig heb

Doel 2. 
Wie    
Ik 
Wat    
weet hoe het hulpmiddel dient ingevuld te worden en kan dit dan ook
Waar   overal
Wanneer  wanneer ik informatie zoek

Doel 3. 
Wie      
ik 
Wat       weet de stappen en de volgorde die horen bij het proces 
Waar     thuis en op school  
Wanneer  
dit van toepassing is  
 

 

Voortgang

Doel 1
In lesweek 2 , les 1 gingen we al aan de slag met hoe en waar je nou een zoekstrategieformulier kon vinden. We moesten zelf op onderzoek gaan waar dit formulier stond. Ik wist nog niet goed wat ik kon verwachten met hoe dit formulier er precies uit zag en waar het uit bestond. Ik begon op de schoolsite van HRO te kijken en typte daar informatie zoekformulier in en kreeg al snel 2 soorten formulieren die ik kon gebruiken. Het bestand kon ik downloaden in Word en was dus gemakkelijk om op te zoeken voor wanneer ik dit nodig zou hebben. Ik weet nu dus waar ik het formulier met gemak kan vinden. 

Doel behaald: Ja, ik heb het doel behaald. 
 
Doel 2
Nadat doel 1 was behaald gingen we het natuurlijk ook gebruiken in de les. In lesweek 3 gingen we hiermee aan de slag en moesten we zelf het formulier thuis invullen. Dit ging met gemak het sprak allemaal voor zich en op het formulier stond boven elk kopje duidelijk aangegeven wat er nou precies van je werd verwacht. Ik had ht formulier ingevuld en meegenomen naar de les. We moesten dit allemaal aan de docent laten zien en hij keurde het goed. 

Doel behaald: Ja ik heb mijn doel behaald. Ik weet nu hoe het formulier werkt en hoe je dit moet invullen. 
 
Doel 3
En toen gingen we in lesweek 3 ook meteen aan de slag. We werden verdeeld in groepjes en kregen een case waar we een concept voor moesten bedenken. Nu moest je alle juiste stappen zelf weten en ook afgaan. Toen het project klaar was moesten we ons concept presenteren aan de klas. In lesweek 8 moesten we het proces presenteren aan de klas, zo moest je laten zien of je goed weet in welke volgorde je te werk hoort te gaan en wat er komt kijken bij informatievaardigheid. We hebben deze competentie dan ook toegelicht tijdens de presentatie. De docent keurde het goed en daarmee liet ik zien dat ik ook dit doel heb behaald. Onder het kopje creativiteit is de infographic te zien waarmee wij ons proces presenteerde. 

Doel behaald: Ja 

 

 

Bewijzen
 

Waar ik mijn informatie vandaan heb gehaald --> hint.hro.nl 

Document hoe een zoekstrategieformulier eruit ziet en die we hebben gebruikt tijdens de les: 

 

Zoekstrategieformulier (uitgebreid) v0.9.docx (118263)

 

 

 

De stappen van het gehele proces en van de zoekstrategie.